سهام Spotify به 27 میلیارد دلار رسیده است و شبکهی نتفلیکس ارزش دارایی خود را به 134 میلیارد دلار رسانده است. با این اوصاف شاید این فکر القا شود که صنعت سینما و موسیقی، درآمدهای کلانی دارند که در کنار باکسآفیس و فروش فیزیکی، رقیبی برای این رسانهها باقی نمیگذارد. ولی بر اساس آمار سال 2018، درآمد صنعت بازی از مجموع درآمد دوصنعت سینما و موسیقی بالاتر بوده است.
این آمار که توسط چندین بنگاه آماری و تحقیقاتی معتبر تایید و منتشر شده (The IFPI، Digital Entertainment Group، The Motion Picture Association، Newzoo) نشان میدهد صنعت بازی در سال 2018 بالغ بر 116 میلیارد دلار درآمد داشته است (رایانههای شخصی، کنسول، موبایل) که رشدی ده درصدی را نشان میدهد. این درحالی است که درآمد صنعت سینما در این سال با احتساب فروش دیجیتال (شبکههایی مانند نتفلیکس) و باکسآفیس، 41 میلیارد دلار بوده است. صنعت موسیقی نیز 17 میلیارد دلار درآمد داشته که حاصل فروش دیجیتال، فیزیکی و روشهای دیگر فروش بوده است (تلوزیون هم در سال 2018 در حدود 105 میلیارد دلار درآمد داشته که البته با افتی 8 درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بوده و از مجموعه درآمد بازار بازیها پایینتر است). با این حساب مجموع فروش دو صنعت سینما و موسیقی، کمی بیش از نیمی از فروش و درآمد صنعت بازی بوده است. اما چرا چنین است و صنعت بازی، این پیشرفت و درآمد سرشار را مدیون رعایت چه فاکتورهایی است.
در پست بعدی به بررسی فاکتور های پیشرفت صنعت بازی می پردازیم …